نقد و بررسی گوشی ایفون xs
نوشته شده توسط : رز علینژاد

خرید ایفون Xs

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام دیشب اپل به‌صورت رسمی از آی‌فون‌های جدید خودش پرده برداشت. نسل جدید شامل 2 گوشی هوشمند با نام‌های آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که اپل نسل قبلی گوشی‌های خودش را که با نام‌های آی‌فون 8 شناخته می‌شدند، به‌طور کلی کنار گذاشته و قصد به‌روز کردنشان را ندارد. در کنار این دو مدل، اپل از یک دستگاه دیگر با نام آی‌فون Xr نیز پرده برداشت که به‌طور کلی تفاوت عمده‌اش با دو دستگاه دیگر در نمایشگر و دوربین خلاصه می‌شود. امروز تصمیم گرفتیم تا به‌صورت ابتدایی به بررسی آی‌فون Xs اپل بپردازیم. دستگاهی که آمده تا آبروی اپل را در سال جدید بخرد. بنابراین بدنیست اوضاع را نسبن به قیمت ایفون xs بسنجید. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ایفون xs

طراحی و ظاهر

اگر آیفون ایکس اپل (Apple iPhone X) که در سال 2017 شاهد رونمایی از آن بودیم را در کنار آیفون XS قرار دهید، از نظر ظاهر و سبک طراحی هیچ تفاوتی را مابین آن ها مشاهده نخواهید کرد! این مسئله نشان می‌دهد که اپل چندان زحمت زیادی به خود نداده که تغییری در سبک طراحی و ظاهر آیفون جدیدش ایجاد کند. حتی ابعاد بدنه آیفون XS کاملا مشابه با ابعاد بدنه آیفون X بوده و معادل 7.7 در 70.9 در 143.6 میلیمتر در نظر گرفته شده است. وزن دستگاه هم فقط 3 گرم افزایش یافته است و به چیزی در حدود 177 گرم می‌رسد. بدنه آیفون از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و قاب پشت و جلوی آن با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود و بسیار براق است.

 

از نظر ظاهر و سبک طراحی نمای پشت و جلوی آیفون XS اپل (iPhone XS) هیچ تفاوتی با نمای آیفون X ندارند. زمانی که به قاب جلوی دستگاه نگاه می‌کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن کاملا به چشم می‌آید و زائده بخش فوقانی نمایشگر یا اصطلاحا ناچ (Notch) هم به شیوه مشابه در بخش فوقانی نمایشگر قابل رویت خواهد بود و شامل سنسورهای جلوی می‌شود. صفحه نمایش بدون حاشیه آیفون XS اپل دقیقا مثل آیفون X حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند و بدین سبب ظاهری زیبا و چشم‌نواز را برای آن به ارمغان آورده است.

بکارگیری روکش شیشه‌ای در قاب پشت آیفون XS سبب شده تا گوشی ظاهری براق داشته باشد و حس و حالی متفاوت را به کاربر منتقل کند. لوگوی اپل در وسط قاب پشت گوشی نصب بوده و دوربین اصلی دوگانه آن هم در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت آن تعبیه شده است. مثل آیفون X اپل، آیفون XS هم از دکمه هوم و اسکنر انگشت بهره نمی‌برد و به جای آن از قابلیت فیس آیدی (Face ID) پشتیبانی می‌کند. لازم به اشاره است که فیس آی‌دی قابلیت تشخیص چهره پیشرفته و فوق‌العاده دقیق شرکت اپل محسوب می‌شود که پیش از این در آیفون X شاهد پیاده‌سازی آن بودیم. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با گرفتن گوشی در جلوی صورت خود، قفل نمایشگر آن را تحت هر شرایطی آنلاک کنید.

عملکرد فیس آیدی آیفون XS اپل (iPhone XS) بسیار دقیق است و امکان استفاده از آن در محیط های تاریک وجود دارد. فیس آیدی آیفون XS مثل آیفون X به قدری دقیق عمل می‌کند که به راحتی می‌تواند چهره کاربر را در وضعیت های مختلف همچون تغیر مدل مو، تغییر مدل ریش، عینک زدن، آرایش کردن و غیره تشخیص دهد. یکی از پیشرفت هایی که در iPhone XS اپل نسبت به آیفون X ایجاد شده مربوط به پشتیبانی آن از استاندارد ضد آب IP68 می‌شود که در آیفون X به استاندارد IP67 محدود بود. به موجب این استاندارد آیفون XS اپل می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام داشته باشد.

بنابراین به صورت کلی در رابطه با نحوه طراحی و ظاهر آیفون XS اپل (iPhone XS) باید بگوییم که این گوشی از منظر یاد شده تقریبا هیچ تفاوتی با آیفون X ندارد و ویژگی منحصر به فرد و خاص جدیدی را ارائه نمی‌کند، اما این مسئله بدان معنا نیست که گوشی از ظاهر و طراحی بدی بهره‌مند باشد. ظاهری آیفون XS اپل بسیار زیبا بوده و کیفیت ساخت دستگاه بالاست. با یک نگاه ساده به این گوشی می‌توانید زیبایی ظاهری آن را به خوبی درک کنید. بنابراین اگر به کیفیت ساخت و ظاهر گوشی اهمیت می‌دهید، آیفون XS اپل گزینه خرید عالی برای شما خواهد بود.

نمایشگر

نمایشگر ۵٫۸ اینچی این گوشی با آیفون X یکسان است.البته آیفون XS کوچک ترین مدل تولید شده آیفون در سال ۲۰۱۸ است.بدنه آیفون XS تنها کمی از آیفون ۶، ۷ و ۸ بزرگ تر است. اندازه آیفون XS برای گرفتن در دست، تصویربرداری و تماشای فیلم فوق العاده است.نمایشگر OLED این گوشی ظاهر آن را بسیار زیبا کرده است. این نمایشگر فوق العاده نمایی زیبا از رنگ مشکی بدنه گوشی را نشان می دهد.رزولوشن آیفون XS چیزی در ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ است. (معادل ۴۵۸ پیکسل در اینچ).

این نمایشگر برای تماشای فیلم فوق العاده است و رنگ ها را با شفافیت هرچه تمام تر نشان می دهد. جزییات تصاویر در این صفحه نمایش فوق العاده است. این کیفیت بالا مدیون حضور تکنولوژی HDR10 و Dolby Vision است.

در بررسی صفحه نمایش آیفون XS از تمام زوایا به مشکل برنخوردیم. این صفحه نمایش به قدری عالی است که در محیط بیرون و نور آفتاب نیز جزییات تصاویر روی صفحه را به خوبی نشان می دهد.اپل همچنین در این مدل اسپیکرها را بهبود بخشیده است و کیفیت صدا را بالاتر برده است به حدی که می توان از صدای موسیقی در فضای باز نیز لذت برد.

دوربین

اپل برای دوربین پشت آیفون XS دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی در نظر گرفته که یک لنز آن لنز Wide با دریچه دیافراگم f/1.8 و قطر 26 میلیمتری است که پیکسل‌های 1.4 میکرومتری ثبت می‌کند و لنز دوم لنز Telephoto است که دریچه دیافراگم تنگ‌تر f/2.4 و قطر 52 میلیمتری دارد و پیکسل‌های 1 میکرومتری ثبت می‌کند.

به لطف استفاده از لنز Telephoto این امکان ایجاد می‌شود تا زوم اپتیکال دو برابری (بدون افت کیفیت و به واسطه سخت افزار جداگانه) در این گوشی وجود داشته باشد. غیر از زوم اپتیکال دو برابری امکان زوم دیجیتال (نرم افزاری) تا 10 برابر نیز وجود دارد.

هر دو لنز استفاده شده به فناوری لرزش گیر اپتیکال (OIS) نیز مجهز شده‌اند تا لرزش دست روی کیفیت تصاویر اثر نگذارد و نیز قابلیت‌هایی نظیر فوکوس اتوماتیک، تشخیص چهره، عکاسی پاناروما (تا 63 مگاپیکسل)، HDR هوشمند و عکاسی حالت پرتره نیز در لیست قابلیت‌های دوربین این گوشی وجود دارد.

فلش Quad-LED True Tone استفاده شده در این گوشی نیز باعث می‌شود تا در شرایط نوری مختلف تصاویر بهتری بتوان با آن ثبت کرد. همچنین اپل کاوری کریستالی نیز برای محافظت بیشتر دوربین در برابر خط و خش و ضربه‌های احتمالی در نظر گرفته تا خیال کاربران را از جانب لنزهای بیرون زده گوشی راحت‌تر کند.

دوربین این گوشی می‌تواند با کیفیت 4K و با نرخ فریم 24، 30 یا 60 فریم برثانیه، با کیفیت 1008p HD و با نرخ فریم 30 یا 60 فریم بر ثانیه و با کیفیت 720p HD با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری نیز بپردازد و دارای قابلیت‌های لرزش گیر اپتیکال برای ودیو، زوم دو برابری اپتیکال و 6 برابری دیجیتال هنگام فیلمبرداری و ثبت تصاویر 8 مگاپیکسلی همزمان با فیلمبرداری 4K می‌باشد.

دوربین پشتی آیفون XS نسبت به نسل قبلی خودش به لطف سخت افزار جدید بسیار بهتر شده و تصاویر واضح‌تر و بهتری را ثبت می‌کند اما هنوز هم در مقایسه با برخی رقبا عملکرد ضعیف‌تری در شرایط نوری پایین دارد. البته این موضوع چیزی از ارزش‌های دوربین این گوشی کم نمی‌کند و قطعا دارای یکی از 5 دوربین برتر گوشی‌های 2018 محسوب می‌شود.

دوربین سلفی آیفون XS
اپل برای دوربین سلفی این گوشی نیز یک دوربین 7 مگاپیکسلی موسوم به TrueDepth با دریچه دیافراگم f/2.2 و قطر 32 میلیمتری در نظر گرفته که همانند نسل گذشته به HDR نیز مجهز است و می‌تواند با کیفیت 1080p HD با نرخ فریم 30 یا 60 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری نیز بپردازد.

قابلیت‌های Animoji و Memoji، فلش رتینا (صفحه نمایش در هنگام عکسبرداری تا 4 برابر حالت عادی خود، نور تولید می‌کند و کار فلش را انجام می‌دهد.)، HDR هوشمند و حالت عکاسی پرتره نیز از قابلیت‌های برجسته این دوربین است.

این دوربین سلفی نیز جزو 5 دوربین سلفی برتر گوشی‌های 2018 است و عکس‌های بسیار با کیفیتی در شرایط نوری مختلف ثبت می‌کند.

گوشی ایفون xs

سیستم عامل و رابط کاربری

آیفون XS اپل به طور پیش فرض از سیستم عامل iOS 12 بهره می‌برد که هم اکنون طی به روز رسانی برای آیفون X هم منتشر شده است. عملکرد سیستم عامل iOS 12 در آیفون XS بسیار روان، دقیق و بدون مشکل است و در حین کار با این گوشی هیچ لگ و تاخیری در آن دیده نمی‌شود. روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری iPhone XS و هماهنگی آن با بستر سخت افزاری دستگاه به خوبی در حین بکارگیری آن قابل درک خواهد بود و این مسئله از نقاط قوت گوشی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه مثل آیفون X، دکمه هوم از آیفون XS هم حذف شده، بنابراین در سیستم عامل iOS 12 نصب شده روی این دستگاه دستورات اشاره‌ای خاصی تعیین شده‌اند که امکان جایگزین کردن خیلی از کارهایی که قبلا با فشردن دکمه هوم گوشی امکانپذیر می‌شدند را فراهم می‌کند. برای مثال برای دستیابی به لیست اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) کافیست کاربر انگشت خود را زیر صفحه نمایش گوشی قرار داده و تا وسط به سمت بالا بکشد و برای چند لحظه در همانجا مکث داشته باشد. بدین صورت لیست اپلیکیشن های اخیر نمایان می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی های خاصی که اپل در آیفون XS ارائه کرده با نام مموجی (Memoji) معرفی شده که تکمیل کننده یا نسخه ارتقاء یافته همان قابلیت انیموجی (Animoji) است که سال گذشته اپل از آن رونمایی کرد. به موجب این قابلیت کاربر می‌تواند تغییراتی را در اموجی هایی ایجاد کند که می‌خواهد حالت چهره وی در آن ها پیاده سازی شوند. برای مثال می‌توانید رنگ پوست اموجی را تغییر دهید یا برای او عینک بگذارید و غیره. پشتیبانی از سیری (Siri) هم می‌تواند یکی دیگر از قابلیت های خوب سیستم عامل iOS 12 در آیفون XS باشد که البته چندان برای ما ایرانی ها کاربرد ندارد. بنابراین به طور کلی iPhone XS اپل از نظر سیستم عامل و رابط کاربری یک گوشی بسیار عالی و با کیفیت است که هماهنگی خاصی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن برقرار بوده و این مسئله منجر به افزایش سرعت عملکرد و پاسخگویی دستگاه می‌شود.

 باتری گوشی ایفون xs

اپل در زمان رونمایی مطابق سال‌های گذشته صحبتی در رابطه با حجم باتری نکرد. بنابراین هنوز نمی‌دانیم که باتری این گوشی چند میلی آمپری است! با این حال اگر بخواهیم به گفته‌های اپل اعتماد کنیم، باید بگوییم که نسبت به نسل قبلی، آی‌فون Xs شارژدهی بیشتری داشته که میزان آن در حدود نیم ساعت در روز خواهد بود. بنابراین با توجه به عدم تغییر ابعاد گوشی می‌توان گفت که در این مدل نیز همچون آی‌فون X شاهد یک باتری 2716 میلی‌آمپر ساعتی هستیم که حالا با توجه به بهبودهای پردازنده، شارژدهی بیشتری ارایه می‌دهد.

این گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی کرده و می‌توانید بدون سیم آن را شارژ کنید. آی‌فون Xs از فناوری شارژ سریع اختصاصی نیز بهره می‌برد که به موجب آن می‌توان گوشی را در مدت زمان نیم‌ساعت تا 50 درصد شارژ کرد اما متاسفانه شارژری که از این ویژگی پشتیبانی کند، همراه دستگاه عرضه نمی‌شود! بنابراین برای بهره‌مندی از این نعمتی که حالا میان‌رده‌های اندرویدی هم بدون منت در اختیار مشتری قرار می‌دهند، می‌بایست سری به بازار بزنید و پول بیشتری بابت یک شارژر اضافی بدهید!

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت که گوشی اپل آیفون XS در واقع همان آیفون X می‌باشد که به نوعی از نظر همه ابعاد و امکانات بهینه شده و در عین حال ظاهر خود را حفظ کرده است. قیمت این گوشی نیز چون قیمت دیگر محصولات اپل بسیار بالامی‌باشد. از مهمترین قابلیت ها و تغیراتی که این گوشی با مدل x دارد دوربین قوی تر، سنسور تشخیص چهره پردازنده و رنگ طلایی آن است. ویژگی های دیگر مانند بهره گیری از استاندارد ضد آب بودن گوشی و نسخه 512 گیگابایتی از دیگر تغییراتی هستند که در این گوشی مشاهده می‌شود.عمر باتری گوشی آیفون XS نسبت به مدل X تغییر چندانی نداشته است. کمپانی اپل مصر است گوشی های آیفون را به درگاه لایتنینگ مجهز کند اما در این گوشی خبری از پورت USB Type-C نیست. اگر شما دنبال تغییرات فوق العاده شگرف و بزرگ در آیفون XS هستید بدون شک در هنگام کار در اولین دقایق با این گوشی نامید می‌شوید. به هر حال، از آیفون XS به همراه دیگر محصول عظیم الجثه اپل یعنی XS MAX می‌توان به عنوان با دوام ترین آیفون ها در بازار نام برد که می‌توانند بیشترین رضایت را به کاربران جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه به همراه داشته باشند.

 





:: موضوعات مرتبط: اپل , ,
:: برچسب‌ها: گوشی ایفون xs , قیمت ایفون xs , خرید ایفون xs , بررسی گوشی ایفون xs , مشخصات ایفون xs ,
:: بازدید از این مطلب : 520
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: